معرفی دروپال (Drupal)

معرفی دروپال (Drupal)

“دروپال یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتواست، پس چرا یک سیستم ساده ارسال خبر یا ایجاد رویداد نداره”
ممکنه شما هم این حرف رو از آدم های حرفه ای شنیده باشید از کسانی که سیستم های مدیریت محتوا رو به خوبی میشناسند. این یک نقد منصفانه است تا وقتی که ما در مورد یک سیستم مدیریت محتوا صحبت میکنیم اما آیا دروپال یک سیستم مدیریت محتواست؟

این که دروپال یک سیستم مدیریت محتوا نیست خیلی واضح نیست. دروپال باید یک چیز باشد. دروپال یک فریم ورک مدیریت محتواست (link is external). یک فریم ورک برای ایجاد یک سیستم مدیریت محتوا متناسب با نیاز شما.
دروپال برای رسیدن به این نقطه راه پر پیچ و خمی را طی کرده است. اول به عنوان یک نرم افزار مدیریت تالار گفتگو معرفی شد بعدها قسمت هایی از محتوا که به اونها نود (node) میگفت رو به خودش اضافه کرد و کم کم توسعه پیدا کرد به طوری که کاربران احساس کردند دروپال فراتر از یک سیستم مدیریت محتواست. بنابراین شروع به ایجاد سیستم های خاصی از دروپال کردند. البته بحث های زیادی (link is external) در مورد اینکه دروپال یک فریم ورک هست یا یک اپلیکیشن مدیریت صفحات وجود داره.

تا دروپال نسخه 4.6 هنوز هم از دروپال به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا نام برده میشد. نود (node) هسته سیستم بود و کار ماژول ها این بود که بعد از نصب به شما اجازه ایجاد “نودهای خبری” یا “نودهای رویداد” یا “نودهای گالری” و … میداد. و اینجا دقیقا جایی هست که یک سیستم مدیریت محتوا متوقف میشه. یعنی سیستم های مدیریت محتوا برای این به وجود آمدند که به شما اجازه ایجاد مدیریت این نوع محتواها را بدهند و دروپال 4.6 به این نقطه رسیده بود.
اما دروپال متوقف نشد، حدودا از دروپال 4.7 دروپال به نقاط کلیدی از توسعه دست پیدا کرد مثل FORM API (link is external) و CCK (link is external) و VIEWS (link is external). اینها مسیر دروپال رو عوض کردند. هسته دروپال هنوز عوض نشده بود اما “نودهای خبری” ، “نودهای رویداد” و “نودهای گالری” به “فیلد متنی” ، “فیلد تاریخ” و “فیلد عکس” تبدیل شدند که شما از این به بعد میتونستید نوع محتوای خبری یا رویداد یا گالری دقیقا مطابق با آنچه نیاز دارید ایجاد کنید و “بلوک آخرین اخبار” به “بلوکی از آخرین اخبار از نوع محتوای اخبار شما که با views ساخته بودید و مطابق نیاز شما بود” تغییر کرد.

این روند تسریع شد و با دروپال 7 تکمیل شد. الان دیگه کسی ماژول تولید خبر نمی نویسد، این ماژول ها دیگه وجود ندارند. فرض دروپال اینه که شما به راحتی میتونید یک نوع محتوا برای خبرهای خودتون تولید کنید. و میتونید به این وسیله نیازهای خودتون به محتواهای خبری یا رویداد یا گالری رو برطرف کنید. و این شاید راز سخت بودن دروپال برای تازه کارهاست. چون اونها عادت دارند برای ایجاد خبر یک ماژول نصب کنند و خبرهاشون رو وارد کنند اما دروپال با این فرض کار میکنه که کاربر میدونه که برای ایجاد خبر چه فیلدهایی لازم هست و اونها رو می سازه و اخبارش رو تولید میکنه. بنابراین دروپال خیلی خوبه اگر شما میدونید چی میخواهید. اگر انتظار دارید برای ایجاد هر محتوا یک ماژول داشته باشید باید به شما بگم: متاسفم.

معرفی دروپال (Drupal)

دروپال امروز یک ابزار برای ایجاد سیستم های مدیریت محتوا متناسب با نیازهای متفاوته. خیلی مهمه که کسانی که از دروپال برای ایجاد یک سایت استفاده میکنند این نکته را بدانند. دروپال یک سیستم مدیریت محتوا نیست، دروپال یک ابزار برای ایجاد سیستم مدیریت محتوایی است که شما به آن نیاز دارید و کاملا متناسب با نیازهای شما و یا سایت شماست. دروپال یک فریم ورک مدیریت محتواست.

در خیلی از حالات سیستم مدیریت محتوایی که شما به آن نیاز دارید ایجاد شده است. دروپال به اونها توزیع (distributions) میگه. اونها سیستم های مدیریت محتوایی هستند که با دروپال ساخته شده اند. Open Atrium (link is external) ( یک نرم افزار مدیریت پروژه) یکی از اولین توزیع های ساخته شده با دروپال است. توزیع های دیگه ای هم هستند مثل Managing News (link is external), Drupal Commons (link is external) و Open Academy (link is external) و … . میتونید لیست اونها رو از صفحه توزیع های دروپالی (link is external) ببینید. ممکنه بعضی از اونها خیلی خوب نباشه اما خیلی از اونها واقعا میتونن برای نیازهای شما کافی باشند.
اما اگر هیچ کدام از این توزیع ها متناسب با نیاز دروپالی شما نیست، شما میتونید خودتون توزیع مناسب برای خودتون رو ایجاد کنید. ساختار منعطف دروپال به شما این امکان رو میده که به راحتی این کار رو انجام بدید. برای مدل کردن دیتا میتوانید از محتوا (Content) و فیلدها (CCK) استفاده کنید. نمایش مطالب رو میتونید به views و Panels (link is external) واگذار کنید. جریان های کاری رو با Workbench (link is external) پیاده سازی کنید، گروه ها و ساختار سایت و دسترسی های سلسله مراتبی رو با  Workbench access (link is external) و Organic Group (link is external) و Domain access پیاده سازی کنید یا از ماژول های دیگری که فکر میکنید به درد شما میخوره.

وقتی کار شما تموم شد شما یک سیستم مدیریت محتوا دارید که بر پایه دروپال است و کاملا هماهنگ با نیازهای شما خواهد بود. نگران نباشید بعد از ساختن یک سیستم مدیریت محتوای مختص خودتون باز هم میتونید از تمام قابلیت هایی که در دروپال وجود داره استفاده کنید. حتی میتونید از قابلیت های سیستم های مدیریت محتوایی که بر پایه دروپال ایجاد شدند هم استفاده کنید چون معمولا روش ایجاد ماژول ها و بلوک ها در دروپال یک جور هست. شما میتوانید از مستندات تمام پروژه های دروپالی استفاده کنید یا حتی از بلوک های اونها. این یک جامعه آزاد (link is external) هست. از آزادی خودتون لذت ببرید و اگر سیستم مدیریت محتوایی ایجاد کردید که خوب بود با بقیه به اشتراک بزارید تا در این جریان به آزادی دیگران هم کمک کرده باشید.

البته واضحه که ایجاد سایت با دروپال یک تفریح آخر هفته نیست برای ایجاد یک سایت خوب با دروپال باید برنامه داشت و خوب بررسی کرد اینطور نتیجه همیشه برای شما و مشتری شما باورنکردنی خواهد بود.

معرفی دروپال (Drupal)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + هفده =